Co je slevový kupón
Slevový kupón je
„sleva navíc“, která má přesvědčit nerozhodnutého zákazníka k nákupu
v našem eshopu. Jde o motivační slevu, která nemá nahrazovat cenovou
politiku prodejce.
Kupón na slevu,
je obvykle číselný kód, za který zákazník obdrží nějaké cenové zvýhodnění. Kód
může těžko zapamatovatelná sekvence znaků (to pokud chceme zabezpečit jeho
jedinečnost a omezit neoprávněné
použití), nebo naopak lehce zapamatovatelné slovo (např. akce07), pokud chceme
zjednodušit jeho použití a rozšířit jej mezi co největší okruh zákazníků, např.
formou sdílení.
Slevový kupón by měl
obsahovat různé omezující podmínky, aby ho bylo možné použít v různých
situacích. Omezující podmínky ochrání prodejce před likvidací prodejní marže.
Mezi důležité
možnosti slevových kupónů patří tato:
- časové omezení – motivuje zákazníka
k rychlému nákupu (tj. dříve něž si to rozmyslí),
- omezení na určitý okruh zboží - podařilo se mi získat zboží za lepší
marži a tak mohu nabídnout slevu na určený okruh produktů
- Omezení počtu použití - pokud chci nabízet slevu pouze určitému
zákazníkovi je vhodné zamezit nedovolenému použití vícekrát
- Vyloučení produktů v akci – je důležité zabránění
sčítání slev, které devastuje prodejní marži
- Minimální výše nákupu – slevu
poskytovat až od určité výše nákupu
- Sleva v procentech – přesvědčivá
sleva pro větší nákupy
- Sleva v absolutní částce – jasně
definovaná sleva – zákazník ví kolik dostane.
- Uplatnění slevového kupónu kliknutím
na banner – výhodné při sledování prodejů z různých inzertních kanálů
Kdo využívá slevové kupony
Uživatelé
slevových kupónů procházejí napříč příjmovými skupinami. Výhodný nákup udělá
rád movitý zákazník stejně tak ten kdo si hlídá svůj rozpočet. Ušetřit na
nákupu online může být zábavná hra. Tím, že koupit stejnou věc levněji nás
nestojí námahu navíc mohu mít radost i z malé slevy, kterou jsem získal
navíc. Právě k tomu se výborně hodí slevový kupón.
Zákazník, který
není zcela rozhodnutý pro může pozitivně zareagovat na kupón. Právě to může být
impuls k nákupu právě ve vašem e-shopu.
Výhody slevových kupónů
Přesvědčení
nerozhodnutého zákazníka aby (poprvé) nakoupil. To je základní a hlavní smysl kupónu. Pokud
přesvědčím zákazníka, aby nakoupil, mohu ho kvalitními službami (a dalším
kupónem) přesvědčit, aby příště nakoupil znovu u nás. Prvním nákupem vzniká
vztah na kterém se dá budovat loajalita zákazníka.
Slevový kupón by
měl vstoupit do hry v případě nerozhodnutého zákazníka. Pokud je zákazník
rozhodnutý nakoupit neměl by kupón příliš „vyčuhovat“ a zbytečně zákazníka
zdržovat od nákupu.
Na některých
e-shopech jsem viděl slevové kupóny zobrazovat na banneru přímo
v kategorii, kde si vybírám zboží. To jde zcela proti filozofii
poskytování kupónů.
Nevýhody slevových kupónů
Snížení prodejní marže
Především
poskytnutí slevy, které jde na úkor marže. Snížení prodejní marže je hlavní
nevýhoda, proto je nutné mít k dispozici omezující podmínky, abych dokázal
poskytovat slevy smysluplně na zboží, kde si to mohu dovolit.
Pokud nedokážu
omezovat podmínky použití kupónů, nelze je ve větším měřítku používat. Pokud je
nemohu používat často, ztrácejí svůj smysl. Slevové kupóny fungují jako dobrý
marketingový nástroj právě při častém použití a při různých scénářích.
Pokud dokážu
dobře podporovat loajalitu zákazníka náklady na první nákup se mi bohatě vrátí
při následných nákupech. Je však nutné sledovat náklady na získání nového
zákazníka.
Distribuce
kupónů
Aby kupóny začali
fungovat je potřeba je dostat mezi větší počet uživatelů. Což může být nákladná
záležitost. Vlastními silami dokážete kupóny rozesílat ve vašich novinkových
emailech, můžete je dát na facebook. Další jsou možnosti jsou prostřednictvím
bannerových reklam či v tištěné inzerci. Zajímavá je také možnost
distribuce v tištěné podobě na různých akcích či prostřednictvím partnerů.
Využití kupónů – příklady
z praxe
- Registrace k odběru novinek
výměnou za kupón na slevu
Asi nejčastější použití slevového kupónu. Obvykle se nabízí časově omezený
kupón (např. na 50 Kč s minimální výší nákupu 800 Kč) výměnou za
emailovou adresu zákazníka. Tato jednoduchá věc dokáže zvýšit počet
registrací k odběru novinek o několik set procent.
- Sleva pro fanoušky Facebooku – staňte
se naším fanouškem a získejte kupón na slevu. Velmi častý způsob použití a
vhodný pro upevnění základny fanoušků. Nenabízejte kupón každému, kdo
přijde na Vaši Facebook stránku, ale jen těm kdo jsou fanoušky. To se dá
omezit pomocí facebook aplikace.
Další dobrý tip na sociální síti je nabízet kupón na požádání. To
zvýší interakce s vaší stránkou což prospěje dosahu publikovaných
sdělení.
Vyzkoušejte na: https://www.facebook.com/boardmania.cz/app_101116236663345
- Opuštěný nákupní košík – pokud
zákazník opustil nákupní košík je dobré se ho snažit přesvědčit vhodným
bannerem nabízejícím lákavou slevu. Pro tento účel se hodí slevový kupón,
který se uplatní proklikem z banneru. Banner můžete zobrazovat pomocí
funkce remarketingu v obsahové síti Google.
- Distribuce kupónů přes partnery
Kupóny můžete distribuovat pomocí různých partnerů na různých akcích.
Každý partner dostane samozřejmě jiný kupón a vy uvidíte, kolik objednávek
jste získali prostřednictvím konkrétního partnera. Pak je snadné
rozhodnout na koho se zaměřit a kde již dál neplýtvat penězi.
- Odměny pro zákazníky
Máte zákazníka, který udělal velkou objednávku a ještě vás pochválil?
Odměňte ho kupónem, bude o vás všude mluvit ještě více.
- Kompenzace pro zákazníky
Udělali jste chybu? Poslali jste jiné zboží, nebo nejste nebyli schopni
dodat zboží, které si zákazník objednal? Pošlete zákazníkovi štědrý kompenzační
slevový kupón. Možná si nic nekoupí, ale určitě to otupí hrany
příští zdrcující recenze na Heuréce.
Není kupón jako kupón
Funkci slevového kupónu najdete prakticky v každém eshopovém řešení. Otázka je zda implementace kupónu ve Vašem eshopu je natolik použitelná, aby se z něho mohl stát marketingový nástroj a tudíž konkurenční výhoda. Pokud hledáte eshop ve kterém to funguje zkuste DataPro eshop.
Zasílání novinek e-mailem: